Gépjármű átvétel

Hol vehetem át az új gépjárművemet?

Új gépjárművet a MOL Mercarius telephelyein, ügyfeleink saját telephelyein, illetve az új autó szalonban adunk át.

Ellenőrizd, hogy Nálad van-e érvényes személyi igazolványod és jogosítványod. Továbbá győződj meg róla, hogy a díjköteles utak útdíját befizetted, és vásároltál matricát az általad használt autópályákra.

Az alábbi kötelező tartozékokat kell ellenőrizni:

  1. elakadásjelző háromszög

  2. elsősegély doboz

  3. pótkerék vagy defektjavító szett

  4. láthatósági mellény

  5. európai “kék-sárga” baleseti bejelentő

  6. gépkocsiemelő*

  7. és a kerékkulcs*

*Amennyiben defektjavító szettet kapsz, a kötelező tartozékok között nem lesz gépkocsiemelő és kerékkulcs.

Az észlelt hibákat fel kell tüntetni a jegyzőkönyvben és amennyiben szükéges, időpontot egyeztetünk a javításra. Fontos, hogy közösen végezzük az autó állapotának ellenőrzését.

A gépjárműhöz rendelt üzemanyagkártyát általában nem tudjuk egy időpontban átadni az autóval, hanem azt pár nap elteltével juttatjuk el Hozzád. Az autót teli tankolva kapod majd meg tőlünk.

Karbantartás és javítás

Miért fontos a kötelező szerviz betartása?

A kötelező szervizek időszaki betartása a garancia megőrzésének feltétele. Ha túlfutás történik, az garanciavesztéssel járhat, és a javításokat a gyártó nem téríti meg.

Előre időpontot kell egyeztetni szervizeink egyikébe nagyobb javítások esetén, mint például:

  • fékproblémák,
  • klímahibák,
  • folyadék szivárgás,
  • futómű hibák,
  • szokatlan szagok vagy zajok.

A kisebb javítások, mint például:

  • az izzócsere,
  • folyadékok utántöltése,
  • ablak- és ablaktörlő cseréje,
  • akkumulátor ellenőrzése/cseréje,
  • kulcs- és elemcsere

soron kívül elvégezhetők, de előzetes egyeztetésszükséges.

A bérleti szerződés tartalmától függ, hogy van-e lehetőséged díjmentes cseregépjármű igénylésére. Kérjük tájékozódj a témában házon belül, vagy keresd fel kiemelt ügyfélmenedzseredet.

Defekt esetén vedd fel a kapcsolatot a MOL Mercarius szervizpontjainak egyikével, hogy egyeztethess egy időpontot az abroncscserére. Szerteágazó partnerhálózatunksegítségével gyors megoldást kínálunk.

Utazás külföldre

Használhatom a MOL Mercarius által biztosított autót külföldön?

Igen, a MOL Mercarius autói használhatók külföldön is, de Európai Unión kívül utazás esetén mindenképpen szükséges legalább két héttel az út előtt jelezni a Flotta csapatunknak, hogy minden szükséges dokumentum és engedély rendelkezésedre álljon.

Az Európai Unió tagállamaiban, valamint Izlandon, Liechtensteinben, Norvégiában és Svájcban szabadon, extra ügyintézés nélkül is utazhatsz.

Az autó rendelkezik kötelező felelősségbiztosítással, amely az Európai Unió tagállamaiban érvényes.

Először értesítsd a helyi hatóságokat vagy központi segélyhívó számot, és töltsd ki a baleseti jegyzőkönyvet. Ügyeletes assistance munkatársainkat az év bármelyik napján eléred a központi telefonszámunkon (+36 1 770 1000). Amennyiben a továbbhaladásod akadályozva van, minél előbb vedd fel velünk a kapcsolatot! További részletek arról, hogyan tudunk segíteni Neked, ha külföldön baleset ér.

A jegyzőkönyv és a helyi hatóságok által kiadott dokumentumok lényegesek a későbbi kárügyintézéshez, ezért őrizd meg őket.

A MOL Mercarius általában biztosít külföldi asszisztance szolgáltatást, szerződéstől függően műszaki segítséget és akár csereautót is tartalmazhat. A részleteket a bérleti keretszerződésedben találod.

Amennyiben bizonytalan vagy a keretszerződés tartalmával kapcsolatban, keresd kiemelt ügyfélmenedzsered!

Csaknem minden Európai országban fizetni kell az autópálya használatáért, ahol ez nem kapus rendszerrel működik, ott fizikai matrica vásárlással (benzinkutakon) vagy elektronikus matrica vásárlással kell előre kalkulálnod.

Ellenőrizd előre az adott ország szabályait, és szerezd be a szükséges matricákat vagy regisztrálj a megfelelő rendszerekbe.

Ne felejtsd el azt sem megnézni, hogy mely határátkelők után van azonnal szükség az autópálya matricára.

Nincsen, de fontos, hogy külföldön is a szerződésbe foglalt éves futásteljesítmény betartása mellet használd az autódat.

Baleset, sérült autó

Mi számít biztosítási/káreseménynek?

A bérelt gépjárműben keletkezett olyan károsodás, melyet előre nem látható, véletlen, váratlan kívülről ható esemény-erőhatás okozott, ideértve az állattal való ütközést, rongálást, üveg- és töréskárt.

A kár azon része, amelyet a szerződés értelmében a biztosított (Ügyfél) visel. A biztosító nem téríti meg az önrész alatti károkat, és az önrészt meghaladó kár esetén a kár összegéből levonja az önrész mértékét.

Minden olyan káresemény esetén, amelynek felelőse nem ismert. A kárveszély a gépjármű átvételének pillanatától a Bérlőre hárul a teljes bérleti időszak alatt. A Bérlő felelősséggel tartozik a gépjárműben keletkezett károkért, kivéve, ha az okozó fél ismert és írásban elismerte a felelősségét, illetve a kárösszeg tőle vagy biztosítójától (KGFB káresemény) behajtható. Amennyiben a kárösszeg nem hajtható be az okozó féltől, vagy az okozó fél ismeretlen, úgy a gépjármű károsodásáért a Bérlő vállalja a felelősséget.

A KGFB a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás rövidítése. Ez a biztosítás minden forgalomban részt vevő gépjármű számára kötelező, és a jármű üzembentartójának kell gondoskodnia a biztosítási díj rendszeres megfizetéséről. A kötelező felelősségbiztosítást a 2009. évi LXII. törvény szabályozza, alapvető célja pedig az, hogy a biztosító megtérítse az általunk másoknak okozott károkat. KGFB nélkül nem vehetünk részt a közúti forgalomban, és ennek elmulasztása súlyos bírságokkal, valamint azzal a kockázattal jár, hogy egy esetleges baleset okozta károkat saját zsebből kell megtérítenünk.

Amennyiben KGFB esemény történik, a helyszínen kötelező kitölteni az Európai Baleseti Bejelentőt (a jól ismert kék-sárga nyomtatványt). Az eredeti példány a Károsultnál marad, míg a másolat a Károkozónál.

Fontos! Az Európai Baleseti Bejelentő nyomtatvány 14.-es pontjában (“Megjegyzés”) az okozó féllel mindenképp le kell íratni, hogy „A károkozásért a felelősségemet elismerem.”, illetve ezt alá is kell íratni az okozó féllel a 15. pontban (“A járművezetők aláírása”).

Jellemzően szélvédő sérülések. Az esetek többségében kő, vagy valamilyen apróbb méretű tárgy okozza az üveg sérülését közlekedés közben. Az ilyen tárgyak becsapódása gyakran éles, ijesztő hanggal jár, de kérjük, őrizd meg nyugalmadat. A gépjárművek két rétegű, biztonsági szélvédővel vannak felszerelve, ahol általában csak a külső réteg sérül. Az üvegrétegek között egy biztonsági fólia is található, amely további védelmet nyújt az autóban ülőknek.

Előfordulhat, hogy a külső üveg megreped vagy csillag alakú kőnyom keletkezik rajta. Ilyenkor nincs ok az aggodalomra, mivel a biztonsági fólia és a belső üveg továbbra is védelmet biztosít. A járművel tovább lehet közlekedni, kivéve, ha a repedés a vezető látóterében van, és a kilátást zavarja. Ilyen esetben ajánlott a járművet biztonságos helyre vezetni, majd értesíteni a MOL Mercarius Kárrendező csapatát, néhány fényképet mellékelve a sérülésről. Szakértő kollégáink a képek alapján gyors megoldást kínálnak a szélvédő cseréjére.

Ritkábban előfordulhat, hogy az autó oldalüvege sérül meg. Ezek egy rétegű, edzett üvegből készülnek, és leggyakrabban fűkaszálás során bekövetkező baleseteknél sérülnek, amikor egy kő csapódik az üveghez. Az edzett üveg biztonsági fólia nélküli, ezért apró szilánkokra törik. Ilyen esetben azonnal meg kell állni, és a fűkaszálást végző cégtől felelősségelismerő nyilatkozatot kérni, mivel a legtöbb cég rendelkezik biztosítással az ilyen károkra. A sérült járművet javasolt fedett helyen tárolni, és azonnal értesíteni a MOL Mercarius munkatársait az üvegcsere megszervezése érdekében. Ha a fedett tárolás nem megoldható, ajánlott a sérült üveg helyét fóliával vagy műanyagzsákkal lefedni a beázás megelőzése érdekében.

Minden olyan biztosítási vagy káresemény, amely egy adott időpontban váratlanul következik be, függetlenül a résztvevők számától, valamint attól, hogy hány gépjármű, tárgy rongálódott meg, vagy hány személy sérült.

A töréskár a karosszéria külső felületén keletkezett sérülések gyűjtőfogalma. Az utastérben vagy a raktérben keletkezett károkat minden esetben vizsgálni kell. Például, ha a rakomány nem megfelelően van rögzítve, és emiatt belső karosszéria sérülések keletkeznek, a biztosító nem téríti a kárt, mivel a gépjárművezető nem teljesítette a kármegelőzési kötelezettségét. Ugyanez vonatkozik az olyan tárgyak által okozott sérülésekre is, mint például mobiltelefon vagy szemüvegtok. Ezeket a sérüléseket a gépjármű használójának kell teljes kárértéken megtérítenie.

Az utastérben lévő tárgyakat mindig úgy kell elhelyezni, hogy ne mozduljanak el egy hirtelen fékezés vagy veszélyes forgalmi helyzet során, ezzel óvva az utasok testi épségét és a gépjármű belső terét.

Az állatok által okozott káresemények jellemző formája, amikor egy állat a közúton a gépjármű elé szalad. Az ilyen helyzetek elkerülése rendkívül nehéz, azonban érdemes felkészülni rájuk. Ha észleljük az állatot, és nagy sebességgel haladunk, kerüljük a hirtelen kormánymozdulatokat, mert a gépjármű megcsúszhat, és könnyen az út menti zöld területre sodródhat. Itt különböző tereptárgyak, mint fák vagy reklámtáblák, nagyobb sérülést okozhatnak az autónak és az utasoknak, mint maga a vaddal való ütközés.

Alacsonyabb sebességnél (kb. 50 km/h alatt) megpróbálhatjuk elkerülni az állattal való ütközést, de fontos figyelni a gépjármű stabilitására is. Kisebb állatokkal való ütközés esetén a gépkocsi valószínűleg tovább tud haladni, de ilyenkor is ellenőrizni kell, hogy folyik-e a hűtővíz. Nagyobb állatokkal való ütközéskor a legtöbb esetben a gépkocsi nem tud tovább haladni, mivel jellemzően hűtő, fényszóró vagy lökhárító sérüléseket szenved el. Ilyen esetben azonnal értesíteni kell a MOL Mercarius kárrendezését, vagy munkaidőn kívül a 0-24 órás Assistance szolgálatunkat.

⚠ Fontos!

2023. július 1-jétől a vadászati törvény módosítása értelmében vadgázolás esetén az autót vezető, kárt szenvedett fél szinte minden esetben hibásnak minősül. (Részletes jogszabály tájékoztatás).

A vadkár, illetve állat által okozott káresemények közé tartozik a rágcsálókár is. Jellemzően nyestkárokra gondolunk, amikor a gépjármű motorterében a rágcsálók elrágnak vezetékeket és csöveket, vagy akár be is költöznek a motorterébe, fészket kialakítva. Ezeket a károkat általában akkor észleljük, amikor egy vezetéket elrágnak, és hibajelzés villan fel a műszereken, vagy ha az autó nem indul el.

A vadkár (állat által okozott kár) minden esetben casco biztosítással rendezhető, az önrész megfizetése mellett.

Baleset esetén az autó sérülésének mértéke határozza meg, hogy a jármű megfelelő anyagi ráfordítással javítható-e, vagy olyan súlyosan károsodott, hogy a helyreállítása nem gazdaságos vagy nem lehetséges. Ez alapján a totálkáros járműveknél megkülönböztetünk gazdasági és műszaki totálkárt.

Mindkét esetben a MOL Mercarius kollégái egyeztetnek a biztosítóval, és ennek alapján hozzák meg a döntést a károsodott gépjármű további sorsáról.
 
1.) Gazdasági totálkár:

Ha pénzügyi szempontból nem indokolt a gépjármű javítása – mert a javítás költsége meghaladná a jármű balesetkori forgalmi értékének az úgynevezett maradványértékkel (roncsértékkel) csökkentett összegét – akkor a jármű gazdaságosan nem helyreállítható.

2.) Műszaki totálkár:

Amennyiben a gépjármű olyan mértékben sérült, hogy műszakilag nem javítható – például a sérült részek helyreállítás után már nem képesek maradéktalanul betölteni működési vagy biztonsági funkciójukat – akkor műszaki totálkárról beszélünk. Ez különbözik a gazdasági totálkártól, amely esetében a javítás pénzügyi szempontból nem éri meg. Műszaki totálkár esetén azonban a károk helyreállítása egyszerűen lehetetlen.

Totálkár esetén a MOL Mercarius Fleet Solution Sales osztálya egyeztet a Bérlő céggel a gépjármű pótlásáról és a kapcsolódó szerződéses ügyekről.

Totálkár gyanúja esetén a teljes folyamat – amely eldönti, hogy az autó javítható-e vagy sem – általában két-három hetet vesz igénybe, a baleset körülményeitől függően. Amennyiben személyi sérülés is történt, a folyamat tovább elhúzódhat, mivel a biztosítónak a kár mértékének megállapításakor figyelembe kell vennie a személyi és egyéb vagyoni károkat is.

Assistance szolgáltatás

Hogy történik a cseregépjármű külföldre szállítása?

A csereautó Magyarországról indul, és a szerződésben meghatározott 24 órán belül eljutunk a környező országokba, kivéve, ha ez fizikailag lehetetlen (pl.: Skandinávia esetén).

Külföldi utazás esetén javasoljuk, hogy érdemes olyan utasbiztosítást választani, amely assistance szolgáltatást is magában foglal. A helyi erők bevonásával ugyanis gyorsítható a cseregépjárművel történő kiszállítás, mellyel így 1-2 órára csökkenhet a várakozási idő.

Kérjük vedd figyelembe, hogy ilyenkor kaució megfizetése szükséges, amit helyben kell rendezni készpénzben vagy bankkártya terheléssel.

Amennyiben a felmerült hiba nem igényel cseregépjárművet, igénybe tudjuk venni helyi autóklubok szolgáltatásait. Jellemzően nem indítunk cserejárművet Magyarországról defekt vagy akkumulátor lemerülése esetén.

A helyi autóklubok kiszállásának díját azonban a helyszínen rendezni szükséges, a kiszállás díja nagyjából 100-200 euró is lehet.

Partner Szolgáltatónkon keresztül – AI Insurance (Auto Home) – Európa szerte igénybe tudjuk venni a helyi szervizek és autómentők szolgáltatásait is, akár utólagos elszámolással.

A fentiek miatt a külföldi utazás esetén kiemelten javasoljuk olyan utasbiztosítás megkötését, amely tartalmaz assistance szolgáltatást is!

Részünkről minden esetben kizárólag az autó mentésére van lehetőség.

Ebből kifolyólag az Utazóknak saját maguknak kell gondoskodniuk a várakozás ideje alatt felmerülő, váratlan teendőkről, mint például: plusz vendégéjszaka költsége, vagy a helyi taxiköltségek.

Ennek okán külföldi utazás esetén javasoljuk olyan utasbiztosítás megkötését, amely tartalmaz assistance szolgáltatást is! Ez fedezheti például a helyszínről a szállásig felmerülő költségeket.

Fokozottan ellenőrizd, hogy a következő dokumentumok rendelkezésre állnak az autódban:

  • Nemzetközi biztosítási igazolás
  • Érvényes (!) külföldi használati meghatalmazás
  • Európai baleseti bejelentő (ez opcionális, de hasznos lehet)

Baleset esetén hasznos lehet, ha az alábbiakat lefotózod:

  • A baleset helyszínén sérült gépjárműveket, még a szétválasztás előtt
  • A helyszín nevét, utcaneveket és GPS koordinátákat (Google Maps)
  • A többi érintett jogosítványát, ha lehetséges
  • A rendőrségi intézkedésekről készült összes dokumentumot
  • A meghatalmazásról: minden ország, amely Európa földrajzi területén található, engedélyezett, kivéve Ukrajna és a volt Szovjet tagállamok – az engedélyezett országok listája a biztosítási igazolás hátoldalán található

Kérjük, hogy a Közjegyzői Meghatalmazás szükségességéről az érintett országok konzuli szolgálatának honlapján tájékozódj!

Gépjármű leadása

A leadás előtt mennyi idővel szükséges jelezni a gépjármű leadási igényt?
  • Rövidtávú bérleti szerződés (néhány hónapra szóló) esetén legkésőbb 2 órával.
  • Hosszútávú bérleti szerződés (több évre szóló) esetén legkésőbb 48 órával a gépjárműleadás előtt jelezd nekünk, mikor hoznád vissza a gépjárművedet.

Igen, a gépjárművek visszavételénél fontos, hogy minél tisztább állapotban kerüljön vissza hozzánk az autó az esetleges külső és belső sérülések egyértelmű megállapíthatósága érdekében.

Amennyiben a helyszínen nem állapíthatók meg az esetleges esztétikai hibák, mosás után a jelenléted nélkül tud csak megtörténni a gépjármű állapotfelmérése.

Egy gépjármű átadása vagy visszavétele a részletes állapotfelmérés és a dokumentáció miatt átlagosan 15 perc.

Fontos, hogy ne egy egyszerű kulcsátadással, hanem ezzel az idővel tervezz!

Gépjárművel kapcsolatos adminisztráció

Mit tegyek, ha elveszítettem a járművezetéshez szükséges meghatalmazásomat?

Ne aggódj, a járművezetéshez szükséges meghatalmazás pótolható dokumentum. Amennyiben elveszítetted, jelezd felénk minél előbb írásban az ugyfelszolgalat@molmercarius.hu e-mail címen.

Amennyiben a céges flottáért felelős munkatársad rendelkezik MOL Mycarius ügyfélportál fiókkal, ő is könnyedén le tudja tölteni ezt dokumentumot részedre online. (útmutató)

Ha elveszítetted a forgalmi engedélyedet, kérjük, hogy írásban jelezd felénk az ugyfelszolgalat@molmercarius.hu e-mail címen és segítünk a dokumentum pótlásában.

A pótlással kapcsolatos ügyintézés díja 12.500.- Ft + ÁFA. A munkahelyed továbbterhelheti Rád ennek a költségét, de mi közvetlenül a szerződött Ügyfelünk felé számlázunk.

A Nemzetközi biztosítási igazolás (ún. zöldkártya) a magyar kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás külföldre való kiterjesztését igazoló – a nevével ellentétben fekete-fehér, A/4 méretű – nyomtatvány.

Amennyiben az Európai Unión kívülre utazol, minden alkalommal vidd magaddal a zöldkártyádat. További fontos információkat az EU-n kívüli utazásról az Utazás külföldre menüponton találsz.

A gépjárműved átvételekor ezt is megkapod a MOL Mercarius munkatársától. Amennyiben pótlására van szükséged, úgy azt közvetlenül az ugyfelszolgalat@molmercarius.hu címen igényelheted, vagy a gyorsabb ügyintézés érdekében a Kapcsolat űrlapon keresztül is felkereshetsz minket, ahol az “Egyéb” csempén belül találhatod a Zöldkártya lehetőséget. Továbbá, ha van hozzáférésed az MOL Mycarius Ügyfélportálhoz, akkor a platformon az Autó/Biztosítás menüpont alatt le is töltheted a dokumentumot. (útmutató)

Üzembetartóként, a MOL Mercarius Fleet Solution Flotta Adminisztrációs csapata állíthatja ki a dokumentumot, ami a gépjárművedre vonatkozóan kizárólagos használatot igazolja.

Kérjük, jelezd a pontos igényt a Kapcsolat űrlap kitöltésével, ahol az “Egyéb” csempén belül találhatod a Parkolási engedély lehetőséget, vagy írj közvetlenül az ugyfelszolgalat@molmercarius.hu címen nekünk. Kollégáink szívesen segítenek Neked!

A KM-óra állását többféle módon is lejelentheted, például a MOL Mycarius ügyfélportálon (regisztráció után) keresztül a kilométeróra-állás menüpont alatt (útmutató). Amennyiben nem rendelkezel fiókkal, úgy használhatod a Kapcsolat űrlapunkat, ahol az “Egyéb” csempén belül találod a Km óraállás bejelentése opciót. Emellett e-mailben is elküldheted Flotta Adminisztrációs csapatunknak az ugyfelszolgalat@molmercarius.hu címre.

A lejáró üzemanyagkártyák nem minden esetben újulnak meg automatikusan. Sajnos nem egységes az ügyintézés a különböző üzemanyagtársaságoknál, azonban a MOL és az OMV egyformán kezeli.

Ha az aktív kártyával a lejárat előtti 6 hónapban történt tranzakció, a kártyák érvényességük lejárata előtt automatikusan megújításra kerülnek.

Abban az esetben, ha nem volt használatban a kártya, akkor sajnos nem újul meg automatikusan.

Amennyiben szükséged van továbbra is a kártyára, kérjük szíveskedj ezt az igényt az ugyfelszolgalat@molmercarius.hu-ra jelezni felénk.

A lejáró üzemanyagkártyák nem minden esetben újulnak meg automatikusan. Sajnos nem egységes az ügyintézés a különböző üzemanyagtársaságoknál, a MOL és az OMV egyformán kezeli, viszont a Shell eltér tőlük.

Az aktív kártya lejárati ideje előtt 120 nappal létrejön a rendszerben egy új helyettesítő kártya.

A rendszer ebben a pillanatban ellenőrzi, hogy a korábbi kártyán az ezt megelőző 90 napban volt-e rajta tranzakció. Abban az esetben, ha nem volt használatban a kártya, akkor sajnos nem újul meg automatikusan.

Amennyiben szükséged van továbbra is a kártyára, kérjük szíveskedj ezt az igényt az ugyfelszolgalat@molmercarius.hu-ra jelezni felénk.