Gyakran ismételt kérdések
Tudj meg többet!
Gépjármű átadás
Hol vehető át az új gépjármű?
Új gépjárművet a MOL Mercarius telephelyein, Ügyfeleink saját telephelyein, illetve az új autó szalonban adunk át.
Mire kell készülni az átvétel napján?
Fontos ellenőrizni, hogy a gépjármű átvevőjénél van-e érvényes személyi igazolvány és jogosítvány. Továbbá, szükséges meggyőződni arról, hogy a díjköteles utak útdíja befizetésre kerültek, és megvásárolásra kerültek-e az Általatok használt autópályákhoz szükséges matricák.
Mik a kötelező tartozékai az autónak, amit az átvétel során ellenőrizni kell?
Az alábbi kötelező tartozékokat kell ellenőrizni:
elakadásjelző háromszög
elsősegély doboz
pótkerék vagy defektjavító szett
láthatósági mellény
európai “kék-sárga” baleseti bejelentő
gépkocsiemelő*
és a kerékkulcs*
*Amennyiben defektjavító szettet kapsz, a kötelező tartozékok között nem lesz gépkocsiemelő és kerékkulcs.
Mi történik, ha sérülést vagy hibát észlelünk az átvétel során?
Az észlelt hibákat fel kell tüntetni a jegyzőkönyvben és amennyiben szükséges, időpontot egyeztetni a javításra. Fontos, hogy közösen történjen az autó állapotának ellenőrzése.
Kapunk üzemanyagkártyát az autó átvételekor?
A gépjárműhöz rendelt üzemanyagkártyát általában nem tudjuk egy időpontban átadni az autóval, hanem azt pár nap elteltével juttatjuk el Hozzátok. Az autót teli tankkal adjuk át.
Gépjármű leadás
A leadás előtt mennyi idővel szükséges jelezni a gépjármű visszavételi igényt?
- Rövidtávú bérleti szerződés (néhány hónapra szóló) esetén legkésőbb 2 órával.
- Hosszútávú bérleti szerződés (több évre szóló) esetén legkésőbb 48 órával a gépjárműleadás előtt jelezzétek nekünk, mikor hoznátok vissza a gépjárműve(ke)t.
Tisztán szükséges visszavinni az autót leadásra?
Igen, a gépjárművek visszavételénél fontos, hogy minél tisztább állapotban kerüljön vissza hozzánk az autó az esetleges külső és belső sérülések egyértelmű megállapíthatósága érdekében.
Amennyiben a helyszínen nem láthatóak megfelelően az esetleges esztétikai hibák, mosás után az Ügyfél jelenléte nélkül tud csak megtörténni a gépjármű állapotfelmérése.
Mennyi időt vesz igénybe egy gépjármű átvétel vagy leadás?
Egy gépjármű(vek) átadása vagy visszavétele a részletes állapotfelmérés és a dokumentáció miatt átlagosan 15 perc.
Fontos, hogy ne egy egyszerű kulcsátadással, hanem ezzel az idővel tervezzetek.
Karbantartás és javítás
Miért fontos a kötelező szerviz betartása?
A kötelező szervizek időszaki betartása a garancia megőrzésének feltétele. Ha túlfutás történik, az garanciavesztéssel járhat, és a javításokat a gyártó nem téríti meg.
Milyen hibakategóriák esetén szükséges előre időpontot egyeztetni?
Előre időpontot kell egyeztetni szervizeink egyikébe nagyobb javítások esetén, mint például:
- fékproblémák,
- klímahibák,
- folyadék szivárgás,
- futómű hibák,
- szokatlan szagok vagy zajok.
Milyen kisebb javításokat lehet soron kívül elvégezni?
A kisebb javítások, mint például:
- az izzócsere,
- folyadékok utántöltése,
- ablak- és ablaktörlő cseréje,
- akkumulátor ellenőrzése/cseréje,
- kulcs- és elemcsere
soron kívül elvégezhetők, de előzetes egyeztetésszükséges.
Van lehetőségünk csereautó igénybevételére a szervizelés ideje alatt?
A bérleti szerződés tartalmától függ, hogy van-e lehetőségetek díjmentes cseregépjármű igénylésére. Kérjük tájékozódjatok a témában házon belül, vagy keressétek fel kiemelt ügyfélmenedzsereteket.
Mi a teendő defekt esetén?
Defekt vegyétek fel a kapcsolatot a MOL Mercarius szervizpontjainak egyikével, hogy egyeztethessetek egy időpontot az abroncscserére. Szerteágazó partnerhálózatunk segítségével gyors megoldást kínálunk.
Kárügyintézés
Mi számít biztosítási/káreseménynek?
A bérelt gépjárműben keletkezett olyan károsodás, melyet előre nem látható, véletlen, váratlan kívülről ható esemény-erőhatás okozott, ideértve az állattal való ütközést, rongálást, üveg- és töréskárt.
Önrészesedés
A kár azon része, amelyet a szerződés értelmében a biztosított (Ügyfél) visel. A biztosító nem téríti meg az önrész alatti károkat, és az önrészt meghaladó kár esetén a kár összegéből levonja az önrész mértékét.
Saját hibás káresemény
Minden olyan káresemény esetén, amelynek felelőse nem ismert. A kárveszély a gépjármű átvételének pillanatától a Bérlőre hárul a teljes bérleti időszak alatt. A Bérlő felelősséggel tartozik a gépjárműben keletkezett károkért, kivéve, ha az okozó fél ismert és írásban elismerte a felelősségét, illetve a kárösszeg tőle vagy biztosítójától (KGFB káresemény) behajtható. Amennyiben a kárösszeg nem hajtható be az okozó féltől, vagy az okozó fél ismeretlen, úgy a gépjármű károsodásáért a Bérlő vállalja a felelősséget.
KGFB káresemény
A KGFB a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás rövidítése. Ez a biztosítás minden forgalomban részt vevő gépjármű számára kötelező, és a jármű üzembentartójának kell gondoskodnia a biztosítási díj rendszeres megfizetéséről. A kötelező felelősségbiztosítást a 2009. évi LXII. törvény szabályozza, alapvető célja pedig az, hogy a biztosító megtérítse az általunk másoknak okozott károkat. KGFB nélkül nem vehetünk részt a közúti forgalomban, és ennek elmulasztása súlyos bírságokkal, valamint azzal a kockázattal jár, hogy egy esetleges baleset okozta károkat saját zsebből kell megtérítenünk.
Amennyiben KGFB esemény történik, a helyszínen kötelező kitölteni az Európai Baleseti Bejelentőt (a jól ismert kék-sárga nyomtatványt). Az eredeti példány a Károsultnál marad, míg a másolat a Károkozónál.
Fontos! Az Európai Baleseti Bejelentő nyomtatvány 14.-es pontjában (“Megjegyzés”) az okozó féllel mindenképp le kell íratni, hogy „A károkozásért a felelősségemet elismerem.”, illetve ezt alá is kell íratni az okozó féllel a 15. pontban (“A járművezetők aláírása”).
Üvegkár
Jellemzően szélvédő sérülések. Az esetek többségében kő, vagy valamilyen apróbb méretű tárgy okozza az üveg sérülését közlekedés közben. Az ilyen tárgyak becsapódása gyakran éles, ijesztő hanggal jár, emiatt fontos megőrizni a nyugalmunkat. A gépjárművek két rétegű, biztonsági szélvédővel vannak felszerelve, ahol általában csak a külső réteg sérül. Az üvegrétegek között egy biztonsági fólia is található, amely további védelmet nyújt az autóban ülőknek.
Előfordulhat, hogy a külső üveg megreped vagy csillag alakú kőnyom keletkezik rajta. Ilyenkor nincs ok az aggodalomra, mivel a biztonsági fólia és a belső üveg továbbra is védelmet biztosít. A járművel tovább lehet közlekedni, kivéve, ha a repedés a vezető látóterében van, és a kilátást zavarja. Ilyen esetben ajánlott a járművet biztonságos helyre vezetni, majd értesíteni a MOL Mercarius Kárrendező csapatát, néhány fényképet mellékelve a sérülésről. Szakértő kollégáink a képek alapján gyors megoldást kínálnak a szélvédő cseréjére.
Ritkábban előfordulhat, hogy az autó oldalüvege sérül meg. Ezek egy rétegű, edzett üvegből készülnek, és leggyakrabban fűkaszálás során bekövetkező baleseteknél sérülnek, amikor egy kő csapódik az üveghez. Az edzett üveg biztonsági fólia nélküli, ezért apró szilánkokra törik. Ilyen esetben azonnal meg kell állni, és a fűkaszálást végző cégtől felelősségelismerő nyilatkozatot kérni, mivel a legtöbb cég rendelkezik biztosítással az ilyen károkra. A sérült járművet javasolt fedett helyen tárolni, és azonnal értesíteni a MOL Mercarius munkatársait az üvegcsere megszervezése érdekében. Ha a fedett tárolás nem megoldható, ajánlott a sérült üveg helyét fóliával vagy műanyagzsákkal lefedni a beázás megelőzése érdekében.
Töréskár
Minden olyan biztosítási vagy káresemény, amely egy adott időpontban váratlanul következik be, függetlenül a résztvevők számától, valamint attól, hogy hány gépjármű, tárgy rongálódott meg, vagy hány személy sérült.
A töréskár a karosszéria külső felületén keletkezett sérülések gyűjtőfogalma. Az utastérben vagy a raktérben keletkezett károkat minden esetben vizsgálni kell. Például, ha a rakomány nem megfelelően van rögzítve, és emiatt belső karosszéria sérülések keletkeznek, a biztosító nem téríti a kárt, mivel a gépjárművezető nem teljesítette a kármegelőzési kötelezettségét. Ugyanez vonatkozik az olyan tárgyak által okozott sérülésekre is, mint például mobiltelefon vagy szemüvegtok. Ezeket a sérüléseket a gépjármű használójának kell teljes kárértéken megtérítenie.
Az utastérben lévő tárgyakat mindig úgy kell elhelyezni, hogy ne mozduljanak el egy hirtelen fékezés vagy veszélyes forgalmi helyzet során, ezzel óvva az utasok testi épségét és a gépjármű belső terét.
Vadkár
Az állatok által okozott káresemények jellemző formája, amikor egy állat a közúton a gépjármű elé szalad. Az ilyen helyzetek elkerülése rendkívül nehéz, azonban érdemes felkészülni rájuk. Ha észleljük az állatot, és nagy sebességgel haladunk, kerüljük a hirtelen kormánymozdulatokat, mert a gépjármű megcsúszhat, és könnyen az út menti zöld területre sodródhat. Itt különböző tereptárgyak, mint fák vagy reklámtáblák, nagyobb sérülést okozhatnak az autónak és az utasoknak, mint maga a vaddal való ütközés.
Alacsonyabb sebességnél (kb. 50 km/h alatt) megpróbálhatjuk elkerülni az állattal való ütközést, de fontos figyelni a gépjármű stabilitására is. Kisebb állatokkal való ütközés esetén a gépkocsi valószínűleg tovább tud haladni, de ilyenkor is ellenőrizni kell, hogy folyik-e a hűtővíz. Nagyobb állatokkal való ütközéskor a legtöbb esetben a gépkocsi nem tud tovább haladni, mivel jellemzően hűtő, fényszóró vagy lökhárító sérüléseket szenved el. Ilyen esetben azonnal értesíteni kell a MOL Mercarius kárrendezését, vagy munkaidőn kívül a 0-24 órás Assistance szolgálatunkat.
⚠ Fontos!
2023. július 1-jétől a vadászati törvény módosítása értelmében vadgázolás esetén az autót vezető, kárt szenvedett fél szinte minden esetben hibásnak minősül. (Részletes jogszabály tájékoztatás).
A vadkár, illetve állat által okozott káresemények közé tartozik a rágcsálókár is. Jellemzően nyestkárokra gondolunk, amikor a gépjármű motorterében a rágcsálók elrágnak vezetékeket és csöveket, vagy akár be is költöznek a motorterébe, fészket kialakítva. Ezeket a károkat általában akkor észleljük, amikor egy vezetéket elrágnak, és hibajelzés villan fel a műszereken, vagy ha az autó nem indul el.
A vadkár (állat által okozott kár) minden esetben casco biztosítással rendezhető, az önrész megfizetése mellett.
Totálkár
Baleset esetén az autó sérülésének mértéke határozza meg, hogy a jármű megfelelő anyagi ráfordítással javítható-e, vagy olyan súlyosan károsodott, hogy a helyreállítása nem gazdaságos vagy nem lehetséges. Ez alapján a totálkáros járműveknél megkülönböztetünk gazdasági és műszaki totálkárt.
Mindkét esetben a MOL Mercarius kollégái egyeztetnek a biztosítóval, és ennek alapján hozzák meg a döntést a károsodott gépjármű további sorsáról.
1.) Gazdasági totálkár:
Ha pénzügyi szempontból nem indokolt a gépjármű javítása – mert a javítás költsége meghaladná a jármű balesetkori forgalmi értékének az úgynevezett maradványértékkel (roncsértékkel) csökkentett összegét – akkor a jármű gazdaságosan nem helyreállítható.
2.) Műszaki totálkár:
Amennyiben a gépjármű olyan mértékben sérült, hogy műszakilag nem javítható – például a sérült részek helyreállítás után már nem képesek maradéktalanul betölteni működési vagy biztonsági funkciójukat – akkor műszaki totálkárról beszélünk. Ez különbözik a gazdasági totálkártól, amely esetében a javítás pénzügyi szempontból nem éri meg. Műszaki totálkár esetén azonban a károk helyreállítása egyszerűen lehetetlen.
Totálkár esetén a MOL Mercarius Fleet Solution Sales osztálya egyeztet a Bérlő céggel a gépjármű pótlásáról és a kapcsolódó szerződéses ügyekről.
Totálkár gyanúja esetén a teljes folyamat – amely eldönti, hogy az autó javítható-e vagy sem – általában két-három hetet vesz igénybe, a baleset körülményeitől függően. Amennyiben személyi sérülés is történt, a folyamat tovább elhúzódhat, mivel a biztosítónak a kár mértékének megállapításakor figyelembe kell vennie a személyi és egyéb vagyoni károkat is.
Számlázás
Nem érkezett meg a számla, mi a teendőm?
Több lehetőség is rendelkezésedre áll a számla beszerzésére, amennyiben valamilyen okból nem érkezett meg hozzátok.
1.) A számla letöltése a MOL Mycarius ügyfélportálról.
Amennyiben még nincsen MOL Mycarius regisztrációd, javasoljuk, hogy a számla letöltési szándékod előtt hozz létre egy saját profilt. A regisztrációs folyamat részletes leírását megtalálhatod az alábbi útmutatóban.
2.) A Kapcsolat űrlapunkon keresztül is megkereshetsz minket, kattints a “Számlázás” csempére, melyen belül a Bérleti díj vagy Egyéb számla opciók állnak rendelkezésedre.
3.) Bírságot érintő ügyekben a Kapcsolat űrlapunkon keresztül az “Egyéb” csempe alatt található Bírság lehetőség kiválasztásával érhetsz el minket.
A gépkocsi használó visszaadta a járművet, mikor érkezik a jóváírás?
Cégünk az adott hó elején előre számlázza a bérleti díjakat, így gépkocsi visszaadás esetén helyesbítő számla kerül kiállításra.
A bérleti díj jóváírása azonban csak a gépkocsi állapotfelmérése, majd az esetleges visszavételi sérülések, illetve a szerződés szerinti kötbér és kilométer túlfutás számlázásával együtt történik meg.
Nem megfelelő rendszám, időszak, megnevezés vagy dátum szerepel a számlán, hogyan kérhetek helyesbítést?
Helyesbítést a számla típusa alapján az alábbi módon tudsz kérvényezni:
1.) Bérleti díj számla esetén:a Kapcsolat űrlapunkonkeresztül a “Számlázás” csempe alatt a Bérleti díj lehetőség kiválasztásával érhetsz el minket.
2.) Egyéb számla esetén:a Kapcsolat űrlapunkonkeresztül a “Számlázás” csempe alatt a Egyéb számla lehetőség kiválasztásával tudsz felkeresni minket.
Nem értünk egyet a visszavételi elszámolással, kihez fordulhatok?
A visszavételi elszámolás számlázását egy értesítő e-mail előzi meg, amelyet előzetes jóváhagyásra elküldünk Nektek. 10 munkanap áll rendelkezésetekre, hogy esetleges észrevételeiteket jelezzétek Felénk.
Amennyiben erre a levélre nem érkezik válasz, az értesítést követő 10. munkanapon a tételek számlázásra kerülnek.
A számlával kapcsolatban felmerült kérdések esetén, kérjük, írj az ugyfelszolgalat@molmercarius.hu címre.
Mikor állítják ki a bérleti díj számlát, mikor kapjuk meg?
Ha a szerződés másként nem rendelkezik, akkor a havi bérleti díj / flottakezelési díj számlák a hónap első munkanapján kerülnek kiállításra, és a szerződés szerinti módon küldjük meg a Részetekre (posta, e-számla, .PDF formátum).
E-számla
Mi az elektronikus számla?
Az elektronikus számla (e-számla) egy digitális formában kiállított számla, amely teljes tartalmában megfelel a hagyományos papíralapú számlának, de nem nyomtatott formában, hanem elektronikus dokumentumként kerül kiküldésre.
Hogyan lehet elektronikus számlát kérni?
Mi történik, ha nem igénylem az elektronikus számlát?
Amennyiben a céged nem tud e-számlát befogadni, kérjük, ezt is jelezd a nyilatkozat benyújtásával. A visszajelzés fontos, hogy tudjuk, hogyan tudunk Veletek együttműködni.
Hogyan kell megőrizni az elektronikus számlát?
Az elektronikus számlát digitális formában kell megőrizni, ezért fontos, hogy mind a számla kiállítója, mind a befogadója megfelelő adathordozón tárolja azt. Kinyomtatva nem minősül eredeti számlának.
Milyen technikai feltételek szükségesek az e-számla használatához?
Az e-számla alkalmazásához internet-hozzáférés, valamint megfelelő hardverek és szoftverek szükségesek.
Mi a hash-kód, és miért fontos?
A hash-kód egy hexadecimális szám, amely a számlázási folyamat részeként létrejön, és biztosítja, hogy az elektronikus számla megfelelően legyen archiválva. Fontos, hogy ez a kód a NAV által befogadott adatszolgáltatásban szerepeljen.
Hogyan férhetek hozzá az elektronikus számlához?
Az elektronikus számlát PDF-formátumban lehet megtekinteni, amelyet javasolt az Adobe Reader (4.0 vagy újabb verzió) alkalmazásával megnyitni.
Milyen mellékletek lesznek az e-számlához?
Az elektronikus számla mellékleteként a NAV xml állományt is átadjuk, ami megkönnyíti a számlafeldolgozást.
Hogyan léphetek kapcsolatba a számlázási csapattal?
A számlázással kapcsolatos kérdésekkel a Kapcsolat űrlaponkeresztül tudsz felkeresni minket, a “Számlázás” lehetőség kiválasztásával.
Bírság
Mi a teendő, ha a gépjármű vezetője helyszíni bírságot/parkolási bírságot kapott?
1. Az értesítőn található elérhetőségeken érdeklődjetek a bírságolás tényéről és a rendezés lehetőségeiről.
2. Az alap bírságot mindig fizessétek be, amennyiben a bírság jogos. Ne feledjétek, hogy a fizetési határidő után vagy nem fizetés esetén a pótdíj drasztikusan emelkedik!
3. Érdemes telefonálni, vagy e-mailt írni a bírságolás napján a MOL Mercarius Kapcsolat űrlapján. Az űrlapon az “Egyéb” csempe alatt található a Bírság lehetőség.
Ehhez kiemelten fontos, hogy ismerjük az irat azonosító számát, a bírságolás idejét és helyszínét.
4. A gépjármű használója minden esetben készítsen fényképeket, és dokumentálja a helyszínt. Ha lehetséges, legyen tanúja is, hogy támogassa az állítását.
Mi a teendő, ha a gépjármű használója felhajtott az autópályára, de nem vett matricát?
Mi a teendő, ha a matrica vásárlás során el lett írva a rendszám?
Azonnal kérjétek az átírást a vásárlás helyszínén. Ha a gépjármű vezetője elhagyta a helyszínt, vegyétek fel a kapcsolatot a szolgáltatóval e-mailben vagy telefonon, és kérjetek útmutatást az átírás lehetőségeiről.
Mi a teendő, ha bírság számlát kaptunk a Mercarius Kft-től, és nem értünk egyet a tartalmával?
1. Ellenőrizzétek a számla mellékletén az adott helyszínt és időpontot, és keressetek igazolásokat, dokumentumokat, valamint fényképeket, amelyek alátámasztják, hogy a bírság tartalmában állítottokat nem követte el a gépjármű használója.
2. Küldjétek el ezeket a dokumentumokat cégünk kapcsolattartójának a következő e-mail címen: simonics.katalin@molmercarius.hu. Ő fogja felülvizsgálni a bírságot.
Mi a teendő, ha a gépjármű vezetőjét megállította a rendőr vagy közterület-felügyelő, és szabálysértést követett el?
1. Protokoll szerint igazolja magát, és mutassa meg úti okmányait.
2.1. Bírság elismerése: ha elismeri a szabálysértést, vegye át a bírságról szóló értesítést és a feljelentést, majd járjon el a benne foglaltak szerint.
2.2. Bírság nem elismerése: ha nem ismeri el a szabálysértést, jegyzőkönyvezze az esetet a hatósággal, és kérje a további rendőrségi intézkedést.
3. Cégünket minden esetben értesítsétek az esetről!